Emotionell Intelligens (EI)
Man brukar tänka på människor som antingen emotionella eller intelligenta – men vi är både och i olika mix. Emotionell Intelligens (EI) är att förstå känslor och hantera dem hos sig själv och andra. Emotionellt intelligenta individer har ett särskilt sätt att tänka, känna och agera. De har en bra självkänsla och tar fram det bästa hos andra.
- Den Emotionellt Intelligenta är i kontakt med både sina känslor och världen runt dem.
- De vet vad de känner.
- De vet varför de känner som de gör.
- De vet vad andra känner runt om kring dem.
- De kan styra sina känslor i olika situationer- specifikt kan de minska negativa känslor och öka positiva känslor.
- De får andra att känna sig avslappnade och lugna.
Emotionell Intelligens
EQ-I 2.0 och EQ 360
Världens mest använda EQ-test för att ta tempen på självkännedom, hantera sitt agerande, samarbeta med andra och hantera problem och stress.
EQ-i 2.0
EQ-i 2.0 mäter en typ av begåvning som inte täcks av andra tester. Omfattande forskning i ett stort antal länder visar att emotionell intelligens är en nyckelfaktor för både privat och yrkesmässig framgång.
Oavsett vilka kunskaper och erfarenheter vi i mer klassisk mening har, så är det vårt sätt att förhålla oss till oss själva och till andra som är avgörande för att lyckas såväl privat som i arbetet.
EQ-i 2.0 är världens första vetenskapligt baserade, validerade och empiriskt grundade testinstrument som mäter emotionell intelligens. Värdet av att använda sig av EQ-i 2.0 mäts i ökad effektivitet, högre produktivitet och lägre personalomsättningskostnader för organisationen, samt en ökad arbetstillfredsställelse och ett ökat personligt välbefinnande för individen.
- Testet mäter fem huvudområden
- Självuppfattning – att förstå sina känslor
- Personligt uttryck – att uttrycka sina känslor
- Mellanmänskliga förmågor – att utveckla och upprätthålla goda relationer
- Beslutsfattande – att förstå och hantera sina känslor vid beslut
- Stresshantering – att klara av utmaningar
EQ360
I en EQ360 test frågar vi även människor omkring dig hur dina handlingar uppfattas. Det är som sagt inte det du kommunicerar som är huvudsaken utan hur andra människor uppfattar din kommunikation som är avgörande. I en EQ360 får du möjlighet att få feedback från chef, kollegor, familj, kunder, kompisar eller andra grupper som är intressanta för dig att få feedback ifrån.